Радикалізації суспільно-політичного життя та стосунків між
людьми вимагають і від нас, християн, відповідної адекватної реакції.
Сьогодні, напевно, як і завжди (бо не здивуюсь, що наш час
не виключення), від нас потрібні не абстрактні розмови про віру, а свідчення
віри власним життям. Потрібна віра прямої дії.
Саме таку віру і пряму дію продемонстрували отці-ченці
Десятинного монастиря, що вийшли 21 січня з Хрестом та стали між «беркутом» та
барикадами.
Я не знаю цих людей, ми спілкувалися всього декілька хвилин,
але опинилися поруч і разом молилися. Але я знаю інших людей, священиків і
багатодітних батьків (декого понад 10, а декого понад 20 років), які простояли
між ворогуючими сторонами усю ніч. Вони різних політичних поглядів, але це
виявилося неважливо. Вони віруючі люди,
які свідомо приходили до віри і Церкви, які продовжують свідомо жити
по-християнські. І свою віру вони підтвердили безглуздим і небезпечним, але
мужнім і по-справжньому християнським вчинком.
Це не значить, що ці люди вже безгрішні, або відтепер всі їх
вчинки, погляди і дії будуть правильними. Але ми всі впізнали в них в той
момент справжніх християн і достойних людей.
І, якщо виявиться, що в реальності вони не такі
іконографічні, як ми собі намалювали, це лише має підтримати нашу віру, бо «сила
Божа у немочі людській звершується», і це значить, що бути християнином і
робити по-справжньому християнські вчинки реально і можливо для кожного з нас,
хто називає себе віруючим.
Пам’ятаючи євангельську притчу про Сіяча, скажу, що:
-
- якщо віра не переплавила в нас колишніх піонерів
і комсомольців, то з нас виходять «політправославні»;
-
- якщо віра не переплавила в нас колишніх
партфункціонерів та співробітників відомих служб, то з нас виходять «держправославні»;
-
- якщо віра не переплавила в нас земних бажань і
жаги по земному, то ми «бізнесправославні»;
-
- якщо віра не переплавила в нас дисидентів та
рок-н-рольщиків, то ми «неофіти»;
-
- якщо віра не переплавила в нас традиції, то ми «воцерковлені».
Варіанти можна продовжувати і змішувати.
Але, якщо віра переплавить в нас земне і тимчасове (політичне, державне, економічне,
культурне та інше), то ми станемо «православними християнами». В нашій
назві з’являється іменник, а між нами з’являється Христос.
А, якщо пригадати, що Церква – це тіло Христове. Христос –
глава Церкви, а ми лише члени Тіла Христового, на згадку приходять слова апостола
Павла:
«Бо тіло не з одного члена, а з багатьох. Якщо нога скаже: я
не належу до тіла, бо я не рука, то хіба через це вона не належить до тіла? І якщо
вухо скаже: я не належу до тіла, бо я не око, то хіба через це воно не належить
до тіла? Якщо все тіло око, то де слух? Якщо все слух, то де нюх? Та Бог розмістив
члени, кожний з них у тілі як було Йому завгодно. А коли б усі були один член,
то де було б тіло? Тепер же членів багато, а тіло одно. Не може око сказати
руці: ти мені непотрібна; або так само голова ногам: ви мені непотрібні.
Навпаки, ті члени тіла, що здаються слабшими, значно потрібніші, і які нам
здаються в тілі неблаговидними, про тих більше піклуємось: і неблаговидні наші
члени благовидніше покриваються, а благовидні наші не мають в тому потреби. Але
Бог так створив тіло, щоб ми про неблаговидне більше піклувалися, щоб не було
розділення в тілі, і щоб усі члени однаково дбали один про одного. Тому, чи
страждає один член, з ним страждають усі члени; чи славиться один член, з ним
радіють усі члени. І ви - тіло Христове, а порізно - члени!» (1 Кор. 12:14-27).
Тому, закликаю православних християн (і воцерковлених, і неофітів, і заполітизованих, і заангажованих) згадати, що вони
християни! Згадати Євангеліє і Заповіді і показати їх втілення у власному
житті. Сьогодні, і завжди, ми маємо думати як християни, говорити як християни
і діяти як християни.
І коли постає вибір бути успішним політиком (чиновником,
бізнесменом, протестувальником тощо), чи християнином, вибір треба робити на
користь Христа. Робити вибір самому і не вимагати від іншого, бо в нього свій
вибір і своя міра.
І тоді Господь поверне вам ваш фах очищеним від земного. І
тоді у нас в країні з’являться не «православні» політики, а політики–християни;
не «православні» чиновники, а чиновники-християни; не «православні» бізнесмени,
а бізнесмени-християни; не просто «православні віруючі», а православні
християни.
«Але скаже хто-небудь: ти маєш віру, а я маю діла; покажи
мені віру твою без діл твоїх, а я покажу тобі віру мою в ділах моїх. Ти віруєш,
що Бог єдин: добре робиш; та й демони вірують і тремтять. Але чи хочеш ти
знати, легковажна людина, що віра без діл мертва?» (Як. 2:18-19).
Час показати свою віру і побачити віру в діях іншого!
«Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать» (Євангеліє
від Матфея, 5:8).
Немає коментарів:
Дописати коментар