пʼятниця, 30 жовтня 2020 р.

10 правил Мудрості (Софія Київська і Декалог)

Цей текст був написаний для проекту "Українські основи". Він вийшов трохи більшим за запропонований обсяг, тому до публікації на сайті НВ його довелося скоротити. Можливо, після скорочення він став локанічнішим, а значить чіткішим і зрозумілішим в частині основної думки. Але, одну з думок, довелося прибрати повністю. То ж хай збережеться тут, на пам'ять мені і як бонус тим, хто читає цей блог.

Софія Київська. Можливо, варто перекласти

В самому серці Києва вже понад тисячу років стоїть Собор Святої Софії.

Але, якщо запитати, навіть киян, про те, хто та Софія, на честь якої названо цей храм, то, у кращому випадку можемо почути щось про святих Віру, Надію, Любов і їхню матір - Софію. І це буде невірним. 

Хоча, сама історія про матір, яка назвала своїх доньок на честь головних християнських чеснот, і про самі ці чесноти може бути повчальною. 

Ніби, все в нас, українців, є. 

І віра: ми всі такі віруючі і релігійні, «ходимо до церкви, шануємо батьків», і постійно віримо обіцянкам політиків. 

І «надія є»: ми постійно сподіваємося на краще. 

І любов в нас є, і кохання (тільки «не з москалями»), і волонтерська допомога війську і один одному. 

Але чомусь в цілому все не складається. 

Можливо, варто ще й перекласти ім’я матері цих доньок-чеснот? 

Софія - це мудрість. І саме Мудрість може народити і виховати справжні Віру, Надію і Любов. Саме Мудрість, як мати, обіймає і об’єднує їх. І саме мудрості зазвичай не вистачає нашому народові, як він сам мудро жартує: «Чому дурні? Бо бідні. А чому бідні? Бо дурні.»

То, можливо, варто перекласти ім’я «Софія» і в історії про святих, і в назві головного і найдревнішого храму Києва і України. Бо це Собор Святої Премудрості. 

А Мудрість, на честь якої він названий, водночас Божественна і втілена в реальності. 

Це та мудрість, якої у Бога просив собі найбільш ефективний правитель біблійного Ізраїля - Премудрий Соломон. 

Це й мудрість Євангелія, бо головний християнський собор нашої столиці названий на честь Христа, який є «Божою силою і Божою премудрістю». Що й написано над центральним входом до Софії Київської. 

І невипадково київського князя, який завершив роботу свого батька-хрестителя Київської Русі, назвали Мудрим. 

Бо саме Ярослав Мудрий не тільки звів собор на честь Премудрості, але й поширював цю мудрість серед свого народу. Він створив першу бібліотеку, де записували і зберігали мудрість. Він започаткував перші школи, де вчився сам і вчив мудрості дітей. Він створив перший кодекс законів, «Руську правду», щоб мудро і справедливо судити між людьми. А ще він проводив мудру внутрішню і зовнішню політику. Тому в переліку великих українців завжди є одним з перших.

Але недостатньо просто перекласти назву собору чи імені святої. Мудрість має бути втілена і стати основою політичного, економічного і суспільного життя країни. 

Як це зробити? Моя відповідь:


10 заповідей. Можливо, варто нарешті спробувати


Вже стало політичним штампом порівнювати вихід України з радянського полону з виходом євреїв з полону єгипетського. Вже понад 30 років нам розповідають про 40-річну подорож крізь пустелю до Землі обіцяної (обітованої), що «тече молоком і медом». І ми обираємо собі чергового «Мойсея», який стверджує, що знає туди дорогу.  

Але, хіба біблійний Мойсей сам вирішив виводити народ з рабства? Ні, це звелів Бог, а Мойсей був його пророком, який, до речі, спочатку довго відмовлявся. Хіба Мойсей вів народ через пустелю? Ні, це робив Бог, який ще й давав все необхідне для виживання, а Мойсей постійно вислуховував докори від незадоволених співвітчизників.

Але в цій 40-річній подорожі був ключовий момент, про який не згадують наші політики. І це не сам факт виходу з рабства, і не «манна небесна», і не те, що до Землі обіцяної не увійшов жоден з народжених у рабстві (що, до речі не було обов’язковою «умовою» від початку, а скоріше наукою-покаранням за небажання зробити рішучий крок й сум за рабською «стабільністю»).

Я маю на увазі подію, яка відбулася майже одразу після виходу з рабства і яка має вплив на історію всього людства і розвиток держав і суспільств по всьому світові.

Це - 10 Божих заповідей, які Бог через Мойсея дав народові, який був народжений в рабстві, вийшов з нього і мав навчитися жити не як суспільство «рабів і господарів», а як спільнота вільних людей, що мають спільну мету, спільний шлях і піклуються про спільне благо. Саме в цьому суть 10 Заповідей. Вони не тільки і не стільки про релігію, а про принципи суспільного ладу. Навіть ті з них, які на перший погляд про відносини людини з Богом.

Давайте їх пригадаємо і дуже коротко протлумачимо, щоб уявити, що вони можуть бути основними принципами-засадами української політичної нації, держави і суспільства:


Заповідь 1: «Я — Господь Бог твій, Який вівів тебе із землі Єгипетської, з дому рабства. Нехай не буде в тебе інших богів крім Мене».


Це не тільки про монотеїзм (віру в Єдиного Бога). Це й про свободу. Про те, що Бог її цінує і дарує. А отже, вона має бути цінною і для всіх нас.


Заповідь 2: «Не сотвори собі кумира і будь-якої подоби того, що на небі вгорі, і на землі внизу і у воді нижче землі. Не поклоняйся їм і не служи їм».


Це не тільки про бовванів (ідолів). Це й про політичних лідерів і про відповідальність кожного про долю країни і суспільний устрій.


Заповідь 3: «Не промовляй імені Господа Бога твого марно».


Це не тільки про благоговіння. Це й про цінність і значення слів і обіцянок.


Заповідь 4: «Пам'ятай день суботній, щоб святити його. Шість днів працюй і роби всі справи свої, а день сьомий – відпочинок на честь Господа Бога твого».


Це не тільки про богошановування. І не тільки про відпочинок, вихідні чи відпустки. Це про святість і цінність праці, бо «шість днів працюй».


Заповідь 5: «Шануй батька твого і матір твою, щоб тобі було добре і щоб довголітній був ти на землі».


Це не тільки про вічне питання «батьків і дітей». Це й про справжню пенсійну реформу і про солідарну відповідальність суспільства за молодих і літніх.


Заповідь 6: «Не вбивай».


Це не тільки про війну і кримінальні злочини. Це про відносини між людьми і країнами без насильства. Це про розв’язання суперечок без застосування сили і примусу, шляхом діалогу.


Заповідь 7: «Не перелюбствуй».


Це не тільки подружню вірність і хибність шляху розпусти. Це про руйнівну силу зради взагалі. І в той же час про гідність, вірність і шляхетність. 


Заповідь 8: «Не кради».


Це не тільки про корупцію, недоброчесну конкуренцію чи економічне шахрайство. Це й про чесну працю і її гідну оплату.


Заповідь 9: «Не свідчи неправдиво проти ближнього твого».


Це не тільки про брехню, маніпуляції і інформаційні війни. Це й про суди, в яких мають шукати правди і справедливості.


Заповідь 10: «Не бажай... нічого, що є у ближнього твого».


Це не тільки про заздрість і породжені нею злочини проти прав і власності іншого. Це про те що, якщо тобі щось сподобалося, то його варто не «віджимати», а створювати щось подібне і краще. Це про відносини win-win, коли шукають і знаходять рішення, від яких виграють всі. 


Всього 10 простих правил, які шанують і в юдаїзмі, і в християнстві, і в ісламі. Нажаль, дуже часто ієрархи і представники традиційних релігій виправдовують і «освячують» існуючий суспільно-політичний і економічний устрій і не виконють своєї пророчої функції на захист правди, добра і справедливості. Тоді їм самим варто нагадати слова біблійних пророків і особливо жорсткі й нелицемірні слова Христа щодо книжників і фарисеїв. А людям нерелігійним варто знати, що біблійні заповіді є основою загальнолюдських цінностей, поваги до прав людини і суспільного устрою найбільш успішних країн світу. 

То може варто спробувати керуватися ними і в особистому, і в суспільному, і в економічному, і в політичному, і в релігійному житті?

І тоді, можливо, не через 40 років, а набагато раніше, ми зможемо промовити слідом за одним з великих українців усіх часів мандрівним філософом-мудрецем Григорієм Сковородою: «Хвала ж блаженному Богові, що потрібне зробив неважким, а важке непотрібним».




Немає коментарів:

Дописати коментар